Sådan har Ribisgården lavet Naturlig Legeplads
Stella Flokstra, pædagog, fortæller, hvad de har gjort for, at Ribisgården har fået en vildere legeplads via projektet Naturlig Legeplads.
Hvorfor ville I gerne være med i projektet Naturlig Legeplads?
Det ville vi gerne, fordi Ribisgården har været i en længere proces med at udvikle læringsmiljøerne i institutionen udendørs. Det pædagogiske arbejde med naturen har gradvist fået en større plads hos os.
Vores årstema i 2021, har været FNs verdensmål og arbejdet med den naturlige legeplads. Vi trængte til at skærpe vores opmærksomhed på nye begreber som biodiversitet og bioblitz, såvel som at finde blikket for den vilde natur lige der hvor børnene befinder sig.
Vi har ville gøre en positiv forskel på egen materiel, men endnu vigtigere arbejde med formidlingen til børn og familien om, hvilken rolle vi mennesker spiller for naturens liv.
Hvordan vi kan ville være vilde med vilje, give plads, skabe levesteder, rykke på synet på, hvad der er æstetisk smukt i grønne områder og så videre.
Det var en gave at forpligte institutionen ind i projektet, da meget andet kan stjæle opmærksomheden i en travl hverdag.
Projektet gav et bidrag til, at vi kunne arbejde med en ny målsætning i et læringsfællesskab som personale. Det har vi haft brug for. Særligt i en coronatid.
Vi er langt fra i mål og energien er dalet en smule her hen på efteråret. Men i 2022 er den naturlige legeplads kommet for at blive og skal videreudvikles. Særligt kursusdagene gav os inspirationen til mere arbejde.
Hvilke aktiviteter og ændringer lavede I på legepladsen?
Vi kickstartede haverne(legepladserne) på en pædagogisk lukkedag i foråret. Blandt andet har vi:
- etableret en planteskole til forspiring i vuggestuen
- plantet insektvenligt
- hængt flere fuglekasser op
- lavet sommerfugle i krea-værkstedet
- lavet bioblitz i haverne
- lært om ny botanik – presset planter
- bygget insekthoteller
- sanket/jord til bord aktiviteter - der formidlede naturens årshjul
- lavet en lukket kompost
- opsat vandtønder til regnvand
Derudover har vi samarbejdet med kommunens park og vej – der holder vores arealer, om en ny praksis, hvor alt grønt ”affald” bliver hos os.
Vi har lige fået klippet vores bøgehække godt ned og vi skal nu i gang med at etablere kvashegn. Tidligere kørte de det hele væk. Vi skaffede en del haveaffald til vores Fredsskov fra forældrene – de kom med juletræer og store grene.
I personalegruppen har vi opbygget et padlet-idekatalog til leg og aktivitet i haverne. Og vi arbejdede med at finde de "99 arter" - som er et materiale lånt fra naturhistorisk museum i Aarhus. Det brugte vi i vores skole-overgangsarbejde med de ældste børn.
Og meget mere.
Hvad oplever I, at børnene fik ud af at være med?
Vi oplever, at de har fået en skærpet opmærksomhed på dyrenes liv, og et læringsfællesskab på tværs af vuggestue og børnehave.
Børnene har også fået en masse ny viden, og vi oplever et engagement, fordi de har fået nye handlekompetencer til forandring af verden.
Gryende naturdannelse, det vil sige en lidt større samhørighedsfølelse med dyr, planter og svampe.
Børnene fik noget nyt at lave – de var med til at vande, så, passe, rode, bygge, observere, lade være, holde øje og dele/fortælle. Og det har alt sammen været med til at give dem en større ejerskab af deres legeplads.