Naturlig Legeplads

22 institutioner har inviteret vild natur ind på legepladsen. Pilotprojektet Naturlig Legeplads sætter fokus på at gøre institutioner grønnere og bidrager til børnenes læring om blandt andet biodiversitet, vand og naturens kredsløb. Erfaringerne bliver videreført i Grønne Spirer og via Bæredygtigheds-Flaget.
vindblæs vandopsamling

Naturlig Legeplads har givet vildere natur

Biodiversitet og bæredygtighed har aldrig været vigtigere, og selv de mindste børn kan være med.

Hedeselskabet

Pilotprojektet var støttet af Hedeselskabet og erfaringerne bliver videreført gennem Grønne Spirer.

I pilotprojektet Naturlig legeplads har Friluftsrådet og Hedeselskabet sammen med 22 institutioner opsamlet eksempler og udviklet ideer til, hvordan institutioner kan forgrønne legepladsen og hverdagen gennem pædagogiske aktiviteter med børnene.

Institutionerne har udviklet og afprøvet naturpædagogiske tiltag, som fremmede en grøn og bæredygtig hverdag og understøtter børns naturforståelse i dagtilbuddet.

Læs om deltagernes aktiviteter og bæredygtighedsflaget

genbrug grønne spirer
Grønne Spirers bæredygtighedsflag bliver uddelt til institutioner, som gør en særlig indsats for at introducere børnene til bæredygtighed, naturens mangfoldighed og i det hele taget en grøn hverdag i dagtilbuddet.

6 forandringsprojekter

Institutionerne har arbejdet med disse seks forandringsprojekter:

  1. Flere vilde dyr på legepladsen – eksempelvis pindsvinebo, rovfuglekasser og insektbiotoper
  2. Vild mad på legepladsen – eksempelvis frugttræer, buske og skovhaver
  3. Vilde blomster på legepladsen – eksempelvis blomstereng og insektvenlige planter
  4. Vand på legepladsen – eksempelvis regnvandsopsamling og vandbiotoper
  5. Naturlige kredsløb på legepladsen – eksempelvis kompost og dødebure
  6. En biodivers legeplads – eksempelvis undersøgelsesudstyr og biotoper
Ved at trykke play accepterer du cookies fra ekstern video-leverandør

Regnvandsopsamling i børnehøjde

En af de institutioner, der har været med i pilotprojektet, er Lynghøjen i Fredericia, der er en integreret institution fra 0-6 år.

Stine Holm Møller er pædagogisk leder i Lynghøjen, og de har valgt at arbejde med vand på legepladsen ved at lave en regnvandsopsamling:

”Vi skal give børnene en forståelse for, at vand ikke bare er vand, men noget vi skal passe på og værne om. Vi vil gerne sende vores børn videre som mere samfundsbevidste borgere, og det starter selvfølgelig i en helt tidlig alder. Vores håb er på sigt, at de får mere respekt for naturen samtidig med at de også bare elsker at være ude”, siger Stine Holm Møller.

Eksempler på Naturlig Legeplads

En bi sidder og nyder en mælkebøtteblomst
Flere insekter på legepladsen og børn, der lærer pædagogerne om forskellen på en skrubtudse og frø. Det er nogle af de ting, som børnehaven Solstrålen i Herning har fået ud af at være med i projektet Naturlig Legeplads.
kvashegn naturlig legeplads klovborg
Børn og voksne har haft travlt med at gøre legepladsen i Ribisgården mere naturlig og vild. De er nemlig en af institutionerne i Grønne Spirer projektet Naturlig Legeplads.

Materialer

Oplæg, lister og andre dokumenter fra temadagene